© Fotoclub Retouche
De bolspiegels van Escher heb ik altijd boeiend gevonden. Ik heb deze foto gemaakt rond Kerst en daardoor is mijn versie geïnspireerd door kerstartikelen. De spiegel is een kerstbal en de 'vogel' is vervangen door een Zwetchenmänchen, een van gedroogde pruimen gemaakt poppetje dat een specialiteit is van de kerstmarkt van Nürnberg. Het boek is een leuk verhaal over het ontstaan van 'A Cristmas Carol' (Scrooge) van Charles Dickens, dat deels op feiten berust, maar grotendeels fantasie is. Beweeg de muis over de foto om het origineel te zien.

Naar 'Tekenen', M.C. Escher, Eschermuseum

Alle werken van M.C. Escher © The M.C. Escher Company – Baarn. Alle rechten voorbehouden. www.mcescher.com

Schilderijfoto’s 2018

Resultaten van de opdracht 'Maak een foto die is geinspireerd op een bestaand schilderij'. (Wij trachten zoveel mogelijk de copyright van de diverse kunstwerken op deze pagina te achterhalen en te vermelden. Mocht dit onverhoopt niet gelukt zijn, neem dan contact met ons op zodat we dit recht kunnen zetten.)
Voor mijn bijdrage zijn de twee handen afzonderlijk gefotografeerd en hiervan is een zwart-wit en een grafische omzetting gemaakt. In Photoshop zijn de foto's tot de beoogde compositie gemaakt en met behulp van maskertechnieken is een geleidelijk verloop gemaakt tussen de zwart-wit foto en de grafische foto. Beweeg de muis over de foto om het origineel te zien.
Fred Kok
Hildo van Leeuwen

Naar 'Stilleven met bolspiegel', M.C. Escher, Eschermuseum

In het Mauritshuis hangt een stilleven van de succesvolle schilder Jan Davidsz. de Heem.(1606-1684). Als je goed kijkt zie je dat hij lente- en herfstbloemen en fruit bij elkaar geschilderd heeft, zodat er een compositie van een theatraal, monumentaal karakter ontstond. Ik heb over een paar seizoenen verdeeld, steeds enkele bloemen apart gefotografeerd en deze daarna met hulp van 55 lagen lagen in Photoshop bij elkaar gezet. Ongeveer net zo als de oude Meester. Beweeg de muis over het schilderij om het orgineel te zien.
Rikie van der Have
Cobie Kooijman
Het schilderij van de toren van Babel dateert uit 1563 en is geschilderd door Pieter Bruegel de Oude. Het hangt in Wenen in het Kunsthistorisch museum. De Babyloniers wilden de toren bouwen tot in de hemel. Het is het bijbelverhaal uit Genesis. Het schilderij spreekt mij vooral aan doordat er zo goed op te zien is wat er allemaal bij komt kijken om een toren te bouwen in die tijd. Houten constructies en veel menskracht. Koning Nimrod kijkt toe vanaf een heuvel. De houtstapel op Scheveningen heeft een ander doel maar is ook vooral gericht op de hoogte. De foto heb ik zo gemaakt dat de machines die gebruikt worden, de mensen die erbij betrokken zijn in beeld komen. Het is niet gelukt om op dezelfde ooghoogte een foto te maken. Ook de horizon ongeveer op dezelfde hoogte lukte niet omdat Bruegel heuvels achter de toren heeft geschilderd. Beweeg de muis over de foto om het origineel te zien.

Naar 'Toren van Babel', Pieter Bruegel de Oude, Kunsthistorisches Museum Wien, Museum Boijmans Van Beuningen

Naar 'Gemeenlandshuis en Oude Kerk', Delft, Cornelis Springer

Naar 'Black Shoes', Wayne Thiebaud

Yolie Visser
Afgelopen zomer ben ik naar de overzichtstentoonstelling van de toen 97 jarige Wayne Thiebaud geweest. Zijn werk is zeer kleurrijk en vooral zijn taartjesschilderijen zijn bekend. Maar ik viel voor zijn schilderij 'Black Shoes'. Hij heeft het in 2018 speciaal voor Joop Caldenborgh, de oprichter van museum Voorlinden, gemaakt. En het 'Black' in het schilderij heeft veel kleuren. Dat wilde ik proberen na te maken, maar dan met het fototoestel. Beweeg de muis over de foto om het origineel te zien.
Jacques van der Toorn Beweeg de muis over de foto om het origineel te zien.

Naar 'Stilleven', Jan Davidsz de Heem, Mauritshuis

Thea van Dijk
Beweeg de muis over de foto om het origineel te zien.

Naar 'Duin', Piet Mondriaan, Gemeentemuseum Den Haag

Willem Bijlsma
De foto die ik heb ingestuurd, was naar aanleiding van een schilderij wat ik al vele jaren in mijn bezit heb. De aquarel is gemaakt door hobby-schilder J. Spierings. Via het Loosduins Museum, ben ik met de, inmiddels overleden, schilder in contact gekomen. Het schilderij is in opdracht gemaakt. Het onderwerp voor het schilderij, de voormalige jeugdherberg, heb ik gekozen omdat daar, voor mij nogal wat herinnering liggen. Ik heb dit schilderij als voorbeeld voor de opdracht gekozen omdat ik graag in de directe omgeving van Loosduinen/Kijkduin/Den Haag foto's maak. Beweeg de muis over de foto om het origineel te zien.

Naar 'Jeugdherberg Ockenburg', J. Spierings

Elsbeth Eerden
Een surrealistisch schilderij. Surrealisme speelt met het onverwachte en Magritte was geïnteresseerd in het mysterie dat in de zichtbare alledaagse werkelijkheid ligt. Hij geeft aan gewone onderwerpen een wonderlijke draai om te spelen met verwachtingen. In mijn foto heb ik ook gespeeld met het onverwachte oftewel een "surrealistische draai". Beweeg de muis over de foto om het origineel te zien.

Naar 'La reproduction interdite', René Margritte, Museum Boijmans Van Beuningen

Cees Rog
Tijdens het lezen van het boek "Schilders van het Westland van 1500 tot heden" kwam ik deze foto tegen van schilder Jan Haarsma uit Leeuwarden. Nabij de hervormde kerk in Naaldwijk ligt het Heilige Geest hofje gedateerd uit 1630. Hendrik IV van Naaldwijk heef een som geld geschonken in zijn testament voor de inrichting van een houten huisje voor 5 arme oude mannen, uiteindelijk zijn het er 15 huisjes geworden in een vorm van een hofje, in opdracht van Frederik Hendrik van Oranje. Beweeg de muis over de foto om het origineel te zien.

Naar Heilige Geesthofje, Jan Haarsma

FOTOCLUB RETOUCHE